Psychohygiena aneb jak si uchovat duševní pohodu, bylo tématem pravidelného čtvrtletního semináře pro pracovníky dětských domovů

Minulý týden proběhl další on-line seminář organizovaný platformou DOMOVY SOBĚ společnosti yourchance o.p.s. Její spoluzakladatelka Gabriela Štiková, která je rovněž zkušenou terapeutkou, představila vychovatelkám a vychovatelům z dětských domovů téma psychohygieny. O tom, že je duševní pohoda důležitá pro každého z nás, nikdo asi nepochybuje. Pro pracovníky dětských domovů, kteří sami potřebují být psychickou oporou svým svěřencům, je udržování duševní pohody naprostou nezbytností. Což při náročné práci, kterou vykonávají není určitě nic jednoduchého.

Téma duševního zdraví je v dnešní době skloňováno velmi často. Sociální izolace, masivní přesun do online světa a negativní informace, kterými nás bombardují všechna média, jistě nikomu na dobré náladě nepřidají. Lektorka uvedla, že v České republice mají psychické problémy zhruba tři miliony lidí. Během epidemie Covid-19 toto číslo vzrostlo z 20 na 30 % populace. A jen zhruba pouhá třetina zasažených je schopna říci si o pomoc.

Stres je všude kolem nás. K životu patří. Ale strašně moc záleží, jaký stres zrovna zažíváme a jak jsme celkově mentálně nastaveni. Krátkodobý eustres je v podstatě naším pomocníkem. Dal by se nazvat hodným stresem, který nás motivuje a stimuluje k činnosti, mobilizuje naši aktivitu. Oproti tomu distres má na náš výkon často destruktivní vliv. Pokud na nás tento špatný stres působí dlouhodobě, stává se chronickým a negativně ovlivňuje naše psychické i fyzické zdraví. Vyplavuje se kortizol a adrenalin, snižuje se tvorba sociálních hormonů serotoninu a oxytocinu, v těle začíná panovat nerovnováha.

Stresu, tedy tomu špatnému, je lépe předcházet a intenzivně s naší myslí pracovat. Je dobré si vytvářet pozitivní návyky, které nám pomohou překonávat často vyčerpávající situace, kterým se v životě nikdy úplně nevyhneme. Gabriela Štiková vyjmenovala celou řadu antistresových technik, ze kterých si každý může vybrat ty, které nejvíce vyhovují osobnímu temperamentu. Jednou z preventivních technik je plánování a řádná příprava, vizualizace kladného výsledku. Pozitivnímu nastavení mysli může pomoci třeba vedení tzv. deníku vděčnosti, tj. zapsat si každý den pár věcí, které mě potěšily. Mezi klasické metody patří relaxace, meditace a zejména dostatek kvalitního spánku. Ale třeba i kvalitní a vyvážená strava.

Své duševní zdraví si musíme pečlivě hlídat, zdůrazňuje lektorka. Je velmi důležité, co si pouštíme do svého nitra, čím a kým se obklopujeme. A pokud cítíme, že se dostáváme do stavu, ve kterém nám není komfortně, je třeba udělat si na sebe čas. A ten věnovat něčemu, co máme rádi, projít se v přírodě, zatančit si, udělat radost sobě nebo někomu blízkému. Pokud nás něco tíží, je dobré zastavit se, zkusit dechové cvičení nebo se naopak vyvztekat, setřást ze sebe břímě, které nás táhne k zemi.

A co je opravdu velmi důležité? Pokud máme pocit, že už to sami nezvládáme, je třeba se nebát, zahodit ostych a říci si o pomoc. Není to žádná ostuda ani selhání. 

Měsíc červen byl v DOMOVY SOBĚ věnován tématu Psychohygieny a duševní pohody. Rady a tipy pro práci s dětmi k tématu duševní pohody najdete na webu DOMOVY SOBĚ: https://www.domovysobe.cz/prace-s-detmi-6/. Další setkání s vychovateli budou následovat v září 2021. Září bude věnováno problematice odcházení mladistvých z dětských domovů.

Autorka textu: Markéta Sládková

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.