uk-Soutěž Rozpočti si to! měla letos dvě finále. Účast byla rekordní.
Proběhlo velké finále IX. ročníku soutěže Rozpočti si to! 2021/2022. Hojná účast 460 týmů tohoto ročníku zajistila dva termíny on-line finále – pro střední školy a pro 2. stupeň základních škol, vč. víceletých gymnázií. Pořadatelem soutěže je společnost yourchance a její projekt Finanční gramotnost do škol. Hra prověřuje finanční gramotnost na českých školách, podporuje získání a rozvoj zdravých finančních návyků a rozvíjí schopnosti týmové spolupráce, podnikavosti a digitální gramotnosti. Partnerem letošního ročníku soutěže je projekt HRAJ S ROZUMEM společnosti Sazka. Díky tomu se mohli zúčastnění v kreativních a bonusových úkolech seznámit s problematikou hazardu a rozdílem mezi rekreačním a problémovým hraním.
Ročníku 2021/2022 se účastnilo 460 herních týmů. Do velkého finále postoupilo 10 nejlepších týmů ze středních škol a 15 nejlepších týmů ze základních škol, vč. víceletých gymnázií. Soutěž je postavena na hře, která běží ve webové aplikaci.
Obě finále moderovala odborná garantka soutěže Rozpočti si to! Kateřina Lichtenberková. Ta zasedla společně s Janou Merunkovou, spoluzakladatelkou a ředitelkou yourchance o.p.s. a Janem Chudobou, právním ředitelem Sazky do porotyfinále pro střední školy.
"Byl jsem velmi mile překvapený, jak dobře byli studenti připraveni. S takovými znalostmi by obstáli nejen ve světě dospělých, ale snad i mezi začínajícími investory. Jsem rád, že v letošním ročníku Rozpočti si to! byla i část, která zahrnovala zodpověděné rozhodování a prevenci problémového hraní hazardních her. Ono to totiž velmi úzce právě s finanční gramotností souvisí," popisuje Jan Chudoba ze Sazky.
"Viděli jsme moc zajímavá vystoupení středoškolských studentů a představení jejich herních rodin. Bylo vidět, že během soutěže pochopili, co obnáší hospodaření domácnosti a že není jednoduché zvládnout všechno poplatit. Překvapilo mě, jak to mají někteří v hlavě srovnané, co se týče investic, a že všichni pochopili, že hazardní hry nepatři do rukou nezletilým," zhodnotila finále středních škol Kateřina Lichtenberková.
"Náš tým se letos zúčastnil, aby zkusil něco nového. Brali jsme to i jako výzvu, jestli dokážeme uřídit náš rozpočet. Zúčastnit se bylo naše rozhodnutí. Nejvíce nás bavily bonusové úkoly, za které jsme dostali patřičný počet herních peněz "chechtáků". Soutěž nás naučila rozdělit si rozpočet a vytvořit si pasivní příjem," popisuje účast v soutěži vítězný tým Hetty G a k novému elementu v soutěži – rizikovému hraní a hazardu dodává: "Zařazení této problematiky bylo pro nás přínosné. Naučili jsme se rozdíly mezi rekreačním a problémovým hráčem a potvrdili si, jak je hazard rizikový."
V porotě kategorie 2. stupeň ZŠ zasedli společně s Kateřinou Lichtenberkovou také Pavel Gernt, manažerem zodpovědného hraní ze Sazcea Marek Lichtenberk, který participoval na realizaci a vyhodnocování všech zaslaných odpovědí herních týmů.
Nejlepší české týmy měly jako finální soutěžní úkol připravit prezentaci a video, ve kterém co nejzajímavějším způsobem představí svoji herní rodinu a tři poznatky, které si odnáší ze soutěže. Prezentace probíhaly naživo a video měli soutěžící předtočené – v ideálním případě se měly obě formy doplňovat do celkového příběhu rodiny. Porota hodnotila obsah i formu prezentace každého týmu. Všímala si také kreativity, kterou týmy do finálního videa dostaly. Od poroty získané herní body tzv. Chechtáky se pak připočetly k Chechtákům získaným v on-line části soutěže. Tak vznikli letošní vítězové obou kategorií.
"Zapojit se letos chtěli sami žáci, protože to slyšeli od starších ročníků. Soutěž dělali žáci od začátku až do posledního dne, tedy do uzavření soutěže. Nejvíce je bavilo, když plnili úkoly společně a dohadovali se, jak a který úkol splnit první. Rodiče a ani já, jako učitel jsme jim nepomáhali. Spíš jen, pokud jim bylo něco nejasné, tak se ptali a chodili radit, co s tím," říká o letošním zapojení svých žáků Eva Motyčková ze ZŠ UNESCO.
"Nejvíce nás bavilo programování her. Hry jsme nakonec vytvořili dvě – Propluj životem a Proherní automat. První hra byla o tom vytvořit k úkolu hru, ta druhá byla k simulaci kasina. Letos jsme se dozvěděli spoustu věcí o gamblingu a jiných závislostech. Nejvíce nás překvapilo, že závislost na hraní může vzniknout strašně rychle. Škoda, že se stát ani škola nevěnuje více prevenci," podělil se o soutěžení vítězný sourozenecký tým kategorie ZŠ PANDY A KOČKY.
""Studenti se díky soutěži v problematice perfektně zorientovali a rozhodně mají jasno v tom, že je lepší si jít zasportovat než trávit čas například v kasinu. Navíc také věděli, jak se zachovat, pokud by někdo v jejich okolí projevil známky problémového hraní," říká Pavel Gernt, manažer zodpovědného hraní v Sazce.
Ústředními tématy soutěže jsou základy finanční gramotnosti a zdravé finanční návyky, principy tvorby domácího (osobního či rodinného) rozpočtu, možné formy výdělku – aktivní a pasivní příjem a finanční produkty – přebytkové i schodkové. On-line hra dále rozvíjí schopnost učit se (pomocí různých nástrojů), kompetence k tvořivosti a podnikavosti (vč. týmové spolupráce), digitální kompetence (např. příprava prezentace, tvorba infografiky, plakátu, střih videa apod.) a učí pracovat s informacemi.
Cílem týmů je nasbírat co nejvíce virtuálních zlatých herních mincí "chechtáků". Úspěch ve hře záleží na vědomostech, aktivitě týmu a na zvolené strategii. Rozhodnutí, která tým udělá, mohou ovlivnit rozpočet týmu i zisk "chechtáků". Kromě toho musí týmy myslet i na spokojenost členů herní domácnosti.
Jaké jsou letošní výsledky a které týmy se staly vítězi ročníku 2021/2022?
V kategorii 2. stupeň ZŠ a víceletá gymnázia se na prvních třech místech umístili tyto týmy:
1. místo: tým Pandy a kočky, rodinný tým z Kuřimi,
2. místo: tým Smetánečkovi ze ZŠ Vimperk, Smetanova,
3. místo: tým CashChceš ze ZŠ UNESCO z Uherského Hradiště.
Na stupně vítězů v kategorii střední školy dosáhly tyto herní týmy:
1. místo: tým Hetty G z Obchodní akademie v Přerově,
2. místo: tým 1. B Opice ze Střední odborné školy EDUCAnet Brno,
3. místo: tým Kryptošlechtici z Obchodní akademie a Vyšší odborné školy sociální, Ostrava-Mariánské Hory.
Veškeré výsledky najdete na webových stránkách soutěže www.rozpoctisito.cz/rozpocti-si-to-2st/. Všem finálovým týmům byly zaslány diplomy a ceny. Partnery soutěže jsou společnost Sazka a její projekt HRAJ s ROZUMEM, Česká mincovna a Jihomoravský kraj.
Nový ročník soutěže Rozpočti si to! 2022/2023 bude zahájen na podzim 2022.